De planning- en controlfunctie ziet niet alleen toe op de financiële bedrijfsvoering, maar op de bedrijfsvoering in brede zin. Zowel intern als extern:
- Realiseren we onze activiteiten tijdig en juist?
- Wordt voorgenomen beleid daadwerkelijk uitgevoerd?
- Blijven we met onze bestedingen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde financiële kaders?
- Bereiken we ook doelstellingen, bijvoorbeeld op het gebied van personeelsontwikkelingen en kaders op het gebied van ICT, zoals privacy en beveiliging?
Afwijkingen kunnen, voor zover van toepassing, in de tussentijdse rapportages worden vermeld.
Vanaf 2021 is het nieuwe geautomatiseerde systeem in gebruik genomen. Die voorziet in een verdere professionalisering van de P&C-functie door:
- Het gebruik maken van verplichtingen bij opdrachtverlening.
- Eenvoudigere en eenduidigere standaardrapportages over de voortgang.
- Het maken van bijlagen die nu nog vaak extracomptabel worden gemaakt.
De afgelopen twee jaar zijn stappen gezet in het ‘slanker’ en informatiever maken van de P&C-producties. De gemeenteraad is nadrukkelijker betrokken bij het bepalen van de beleidsdoelstellingen in het Kadernota-proces en die te gebruiken bij de verantwoordingsinformatie.
De eerste stappen zijn al in 2020 gezet om meer met data te werken. We starten met concrete projecten waarbij het gebruik van data kan ondersteunen bij een effectieve uitvoering. Data worden ook meer ingezet bij het monitoren van gegevens als basis voor beleidsinformatie in de verantwoording. Ook wordt nagegaan hoe we data van andere bronnen (bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel) kunnen integreren met onze eigen data in een zogeheten datapakhuis. De bedoeling daarvan is dat beschikbare data door meer medewerkers kunnen worden ingezet, voor verschillende beleidsterreinen.
