Paragrafen

Weerstandsvermogen

Deze paragraaf biedt op basis van een risicoanalyse en een overzicht van financiële kengetallen inzicht in de financiële positie van de gemeente Den Helder.

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is het vermogen om risico's te kunnen opvangen, die niet op een andere wijze zijn afgedekt. Het weerstandsvermogen wordt bepaald door de verhouding weerstandscapaciteit aan de ene kant en de risico's aan de andere:

  1. De weerstandscapaciteit betreft de beschikbare middelen en mogelijkheden om niet begrote en onvoorziene kosten (risico's) op te vangen.
  2. De risico's die we noemen en opnemen, zijn de risico's van materiële betekenis. De berekening is als volgt: beschikbare weerstandscapaciteit / benodigde weerstandscapaciteit op basis van de risico's.

We willen over een toereikend weerstandsvermogen beschikken om te voorkomen dat iedere financiële tegenvaller ons dwingt tot bezuinigingen of ten koste gaat van bestaande taken. In het coalitieakkoord is een minimumpositie van 1,0 afgesproken.

De beoordeling van de ratio en de te nemen maatregelen zijn in de volgende tabel weergegeven:

Ratio
weerstandsvermogen

Betekenis

Beheersmaatregel

>2,0

Uitstekend

Mogelijk om extra risico's te nemen/investeren

1,4 -< 2,0

Ruim voldoende

Weerstandscapaciteit hoeft niet te worden vergroot

1,0 -< 1,4

Voldoende

Consolideren weerstandscapaciteit en risico's

0,8 -< 1,0

Matig

Weerstandscapaciteit verhogen op middellange termijn

0,6 -< 0,8

Onvoldoende

Weerstandscapaciteit verhogen op korte termijn

< 0,6

Ruim onvoldoende

Bezuinigen en risico's mijden

Risico's
Per risico kijken we wat deze financieel voor ons betekent als deze zich voordoet. Ook de frequentie in de tijd is een wegingsfactor. Al deze beoordelingen resulteren in een risicoscore. Hieronder het overzicht van de rekenpercentages die horen bij de risicoscores.

Frequentie voordoen kans

Kans-percentage

Minder dan of 1 keer per 10 jaar

5

Een keer per 5 - 10 jaar

10

Een keer per 2 – 5 jaar

25

Een keer per 1 – 2 jaar

50

Een of meer keer per jaar

100

Risicobedrag = rekenpercentage per risico x maximaal financieel gevolg.

Het weerstandsvermogen (de verhouding van de weerstandscapaciteit ten opzichte van het risicobedrag van de gemeente) geeft de volgende uitkomst:
 

Weerstandsvermogen

2023

2024

2025

2026

Weerstandscapaciteit (a) in € 

 22.278.415

 26.607.392

 34.960.033

     45.462.124

Risico's (b) in € 

 13.906.565

 13.906.565

 13.906.565

     13.906.565

Weerstandsvermogen (a/b)

1,6

1,9

2,5

3,3

Voor de berekening van het weerstandsvermogen is dus eerst de omvang van de weerstandscapaciteit van belang. Die heeft het volgende beeld:

Weerstandscapaciteit (in €)

2023

2024

2025

2026

Algemene reserve

 21.579.928

 25.908.905

 34.261.546

     44.763.637

Bestemmingsreserves

      678.487

      678.487

      678.487

          678.487

Onvoorziene uitgaven

        20.000

        20.000

        20.000

            20.000

Stille reserves

Onbenutte belastingcapaciteit

 p.m. 

 p.m. 

 p.m. 

 p.m. 

Bezuinigingen

 p.m. 

 p.m. 

 p.m. 

 p.m. 

Totale weerstandscapaciteit

 22.278.415

 26.607.392

 34.960.033

     45.462.124

Opvallend is dat het weerstandsvermogen sterk stijgt. Dit hangt samen met het feit dat in deze begroting alleen de autonome ontwikkelingen en de uitkomsten meicirculaire zijn opgenomen. Het nieuwe coalitieakkoord heeft een aantal ambities opgenomen die waar mogelijk worden vertaald in een aanvullende begrotingswijziging die tegelijk met de begroting kan worden vastgesteld. Deze leidt tot een aangepast weerstandsvermogen.

De bestemmingsreserves waarmee rekening is gehouden bestaat uit de reserves die niet specifiek gelabeld zijn aan concrete uitgaven. De specificatie daarvan is:

Naam

2023

2024

2025

2026

Res Drooghe Weert

        32.000

        32.000

        32.000

            32.000

Evenementen

      200.557

      200.557

      200.557

          200.557

Kunstopdr./aank.kunstvoorwerpen

        62.757

        62.757

        62.757

            62.757

Monumenten

        22.884

        22.884

        22.884

            22.884

Bovenwijkse voorzieningen

      133.245

      133.245

      133.245

          133.245

DIVMAG - terrein

      227.044

      227.044

      227.044

          227.044

Totaal vrije bestemmingsreserves 

      678.487

      678.487

      678.487

          678.487

De risico's kunnen als volgt worden samengevat:

Overzicht totale risicobedrag (in €)

Omschrijving risico

Maximale risicobedrag

Totaal
risicobedrag

Garantstellingen zonder
 achtervang

     82.347.000

     4.146.650

Garantstellingen met
achtervang WSW

   198.965.000

     1.989.650

Geldleningen

     51.963.162

       840.155

Overige risico's

     38.948.913

   21.539.957

Totaal

   372.224.075

   28.516.412

Factor voordoen alle risico's tegelijk 40%

   11.406.565

Basisbedrag voor onbekende risico's

     2.500.000

Totaal risicobedrag

   13.906.565

De specificatie van deze risico's, de inschatting en de toelichting geven het volgende beeld:

Omschrijving risico

Kans-percentage voordoen kans frequentie

Maximale risico-bedrag

Kans op voordoen max. risico (80/50/20%)

Totaal risico-bedrag

Onderbouwing zekerheden en omstandigheden van invloed op de frequentie

Garantstellingen zonder
 achtervang

Woningstichting Den Helder

5%

     3.882.000

20%

       38.820

Achterliggende waarde woningen is omvangrijk

NV Huisvuilcentrale Noord-Holland

5%

   22.966.000

20%

     229.660

Risico's zijn de afgelopen jaren fors afgebouwd

Noordwest Ziekenhuisgroep/Gemini

10%

     4.800.000

80%

     384.000

Financiële positie is goed

Willemsoord BV

10%

   15.000.000

50%

     750.000

Winst is beperkt; risico's kleiner door structurele bijdrage gemeente en hogere bijdrage Rijk voor onderhoud

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

5%

     2.543.000

20%

       25.430

Structurele financiering door gemeenten

Stichting Blijf van mijn Lijf

5%

       406.000

80%

       16.240

Structurele subsidiëring

Stichting Scholen aan Zee

10%

   13.250.000

20%

     265.000

Rijksbijdrage bekostiging; eigendom schoolgebouwen

NV PoDH

25%

   19.500.000

50%

  2.437.500

Voor het onderhoud van de openbare ruimte zijn structureel middelen ter beschikking gesteld

Totaal

   82.347.000

  4.146.650

Garantstellingen met
achtervang WSW

Stichting Woontij

5%

   18.793.000

20%

     187.930

Achtervang WSW

Woningstichting Den Helder

5%

 177.850.000

20%

  1.778.500

Achtervang WSW

Stichting Woonzorg Nederland

5%

     2.322.000

20%

       23.220

Achtervang WSW

Totaal

 198.965.000

  1.989.650

Geldleningen

Leningen aan woningcorporaties

5%

   45.000.000

20%

     450.000

Achterliggende waarde woningen is omvangrijk

Triade

10%

       162.680

20%

         3.254

Structurele subsidiering gemeente en pand is in eigendom

Willemsoord BV

10%

       722.500

50%

       36.125

De gemeente heeft besloten € 900.000 jaarlijks ter beschikking te stellen voor onderhoud monumenten. Panden zijn economisch eigendom van Willemsoord BV

Schouwburg De Kampanje

25%

     2.380.950

50%

     297.619

Structurele subsidiëring gemeente en geen belangrijke eigendommen

Alliander

5%

     2.078.256

20%

       20.783

Alliander is netwerkbeheerder en kan wettelijk de kosten in de tarieven verrekenen

Startersleningen

10%

     1.618.776

20%

       32.376

Onderliggende waarde panden

Totaal geldleningen

   51.963.162

     840.155

Overige risico's

Schadeclaims en planschades

100%

     1.960.413

50%

     980.207

Kans op toewijzen van een of meer claims is mogelijk; er lopen rechtszaken

Grondexploitatie

100%

     1.792.500

80%

  1.434.000

Berekend risico grondexploitatie, afhankelijk van kosten- en opbrengstontwikkeling

Baggerbeheer

100%

80%

              -  

ingeschat risico bedrag dat nodig is voor ontmanteling is 3.800.000 is rekening mee gehouden in berekening weerstandsvermogen

Exploitatie Willemsoord BV

10%

     1.000.000

50%

       50.000

Vraag is of onderhoud aan de monumenten en kades gedekt kan worden uit de exploitatie en onderhoudsbijdrage van € 900.000 

NV PoDH aandelenkapitaal

25%

   10.046.000

50%

  1.255.750

Er is een regeling getroffen voor het onderhoud van de zaken die meer tot de openbare infrastructuur kunnen worden gerekend. Meeste eigendommen zijn niet hypothecair belast. Naar aanleiding van Panteia-rapport wordt rekening gehouden met een aanvullene structurele bijdrage.

Beheer kapitaalgoederen

100%

     2.000.000

80%

  1.600.000

De huidige inflatie heeft vooral effect op investeringen en onderhoud van kapitaalgoederen (wegen, bruggen, openbare verlichting, openbaar groen etc.) Deels is daar rekening mee gehouden maar de ontwikkeling is onzeker. Daarom is rekening gehouden met een mogelijk beslag op de reserves.

Open einderegelingen BUIG en 3D's

100%

   16.000.000

80%

 12.800.000

grove inschatting risico van 4 jaar tekort € 4 miljoenn. In dit tijd moet ombuiging mogelijk zijn

Tegenvallende uitkering
 gemeentefonds

100%

     4.000.000

80%

  3.200.000

De aanpassing van de uitkering gemeentefonds heeft geleid tot een beperkte verslechtering voor de gemeente. Daarbij worden extra middelen verstrekt bij het algemene accres, waardoor het effect voor de gemeente per saldo positief is. 
Er wordt nog wel rekening gehouden met een algemene verslechtering van  € 1 miljoen per jaar. Wanneer die zich voordoet, moet die dus na 4 jaar worden opgevangen in de begroting.

Informatieveiligheid/datalek

25%

     2.000.000

20%

     100.000

Bedrijven en gemeenten worden vaker geconfronteerd met een hack, waardoor de ICT-systemen niet meer gebruikt kunnen worden. Het herstel van de gegevens en systemen kost veel geld. Daarnaast bestaat het risico op een datalek van een zodanige omvang dat de gemeente een boete krijgt. 

Gemeentelijke heffingen

100%

       150.000

80%

     120.000

Effect foute taxatie panden

Totaal

   38.948.913

 21.539.957

Totaal risico's

 372.224.075

 28.516.412

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2023 13:48:41 met de export van 07/14/2023 10:08:22