Zorgzame gemeente

Wat gaat het kosten?

Rekening

Begroting

Begroting

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Zorgzame gemeente

Exploitatie

Lasten

-109.657

-111.409

-106.447

-105.107

-105.107

-104.680

Baten

32.487

30.904

30.213

31.025

31.713

31.713

Saldo

-77.170

-80.505

-76.234

-74.082

-73.394

-72.967

Reserves

Stortingen (lasten)

-2.747

-3.969

-4.240

-4.899

-5.450

-5.450

Onttrekkingen (baten)

4.385

2.528

943

517

662

662

Saldo

1.638

-1.440

-3.297

-4.382

-4.788

-4.788

Saldo van baten en lasten

-75.532

-81.946

-79.531

-78.464

-78.182

-77.755

Begroting

2023

2024

2025

2026

Primitieve begroting

-75.112

-74.442

-73.841

-73.841

Eerste tussenrapportage 2022

-236

-238

-242

-247

Kadernota

-1.216

-238

-508

-508

Programmabegroting 2023

-2.968

-3.546

-3.591

-3.160

Saldo van baten en lasten

-79.531

-78.464

-78.182

-77.755

Begroting

2023

2024

2025

2026

Primitieve begroting

-75.112

-74.442

-73.841

-73.841

Eerste tussenrapportage 2022

-236

-238

-242

-247

Kadernota

-1.216

-238

-508

-508

Programmabegroting 2023

-2.968

-3.546

-3.591

-3.160

Administratieve wijzigingen

-2.843

-1.541

-1.562

-1.490

Autonome ontwikkelingen

-125

-2.005

-2.029

-1.669

Exploitatie

-550

-2.005

-2.029

-1.669

Begroting 2023 GrGa

-408

-607

-730

-730

De door de GrGa ingediende begroting 2023, waarmee de deelnemende gemeenten hebben ingestemd, dient door de gemeente te worden gevolgd. Dit betekent dat de begroting van de gemeente moet worden opgehoogd met de opgenomen bedragen. De grootste bijstelling betreft de extra bijdrage aan WSW. Dit komt door hogere personele lasten als gevolg van CAO aanpassingen.

Personeelskosten

-84

-84

-84

-84

Deze mutatie wordt verder toegelicht in het hoofdstuk Financiële begroting, paragraaf Inleiding.

Actualisering staat van investeringen (rentelasten)

Deze mutatie wordt verder toegelicht in het hoofdstuk Financiële begroting, paragraaf Inleiding.

Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ)

-58

-58

-58

-58

Vanaf 2019 heeft de GGD een tekort op de begroting voor de Openbare Geestelijke Gezondheidsdienst.
De afgelopen jaren is het tekort gedekt uit reserve Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang respectievelijk uit de overgebleven middelen ten behoeve van de uitvoering van de Wet verplichte ggz.
De gemeenten zijn in overleg met de GGD om zowel inhoudelijk als financieel tot een duurzame oplossing voor 2023 e.v. te komen. Het is wel duidelijk dat er structureel extra bijdragen van de gemeenten nodig zijn om deze taak goed uit te kunnen voeren.

Hervormingsagenda Jeugdzorg

-1.255

-1.157

-797

Het Rijk en de VNG werken op dit moment aan de Hervormingsagenda jeugdzorg. Deze zal naar verwachting dit najaar worden afgerond. Dit heeft gevolgen voor de meerjarenbegroting van gemeenten. Om op deze ontwikkelingen te kunnen anticiperen zijn er een aantal aanvullende afspraken gemaakt ten aanzien van de te verwachten ruimte in de gemeentelijke begroting aanvullend op de meicirculaire. Deze mutaties betreffen een verhoging van de uitkering gemeentefonds (programma Bestuurlijke vernieuwing) en de zorgbudgetten (programma Zorgzame gemeente).

Reserves

426

Onttrekking reserve BUIG

426

In de kadernota 2023 hebben we een incidenteel nadelig effect meegenomen met betrekking tot de uitkeringen van € 426.000 in 2023 ten laste van het gemeentelijk resultaat. Dit nadeel werd veroorzaakt door een nadelige bijstelling in de te verwachte ontvangsten vanuit het Rijk conform de voorlopige uitkering 2022. Nu blijkt dat er nog voldoende ruimte zit in de reserve BUIG, waardoor dit nadelige effect kan worden terug gedraaid.

Saldo van baten en lasten

-79.531

-78.464

-78.182

-77.755

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2023 13:48:41 met de export van 07/14/2023 10:08:22