Rekening | Begroting | Begroting | ||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Zorgzame gemeente | ||||||
Exploitatie | ||||||
Lasten | -109.657 | -111.409 | -106.447 | -105.107 | -105.107 | -104.680 |
Baten | 32.487 | 30.904 | 30.213 | 31.025 | 31.713 | 31.713 |
Saldo | -77.170 | -80.505 | -76.234 | -74.082 | -73.394 | -72.967 |
Reserves | ||||||
Stortingen (lasten) | -2.747 | -3.969 | -4.240 | -4.899 | -5.450 | -5.450 |
Onttrekkingen (baten) | 4.385 | 2.528 | 943 | 517 | 662 | 662 |
Saldo | 1.638 | -1.440 | -3.297 | -4.382 | -4.788 | -4.788 |
Saldo van baten en lasten | -75.532 | -81.946 | -79.531 | -78.464 | -78.182 | -77.755 |
Begroting | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Primitieve begroting | -75.112 | -74.442 | -73.841 | -73.841 |
Eerste tussenrapportage 2022 | -236 | -238 | -242 | -247 |
Kadernota | -1.216 | -238 | -508 | -508 |
Programmabegroting 2023 | -2.968 | -3.546 | -3.591 | -3.160 |
Saldo van baten en lasten | -79.531 | -78.464 | -78.182 | -77.755 |
Begroting | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Primitieve begroting | -75.112 | -74.442 | -73.841 | -73.841 |
Eerste tussenrapportage 2022 | -236 | -238 | -242 | -247 |
Kadernota | -1.216 | -238 | -508 | -508 |
Programmabegroting 2023 | -2.968 | -3.546 | -3.591 | -3.160 |
Administratieve wijzigingen | -2.843 | -1.541 | -1.562 | -1.490 |
Autonome ontwikkelingen | -125 | -2.005 | -2.029 | -1.669 |
Exploitatie | -550 | -2.005 | -2.029 | -1.669 |
Begroting 2023 GrGa | -408 | -607 | -730 | -730 |
De door de GrGa ingediende begroting 2023, waarmee de deelnemende gemeenten hebben ingestemd, dient door de gemeente te worden gevolgd. Dit betekent dat de begroting van de gemeente moet worden opgehoogd met de opgenomen bedragen. De grootste bijstelling betreft de extra bijdrage aan WSW. Dit komt door hogere personele lasten als gevolg van CAO aanpassingen. | ||||
Personeelskosten | -84 | -84 | -84 | -84 |
Deze mutatie wordt verder toegelicht in het hoofdstuk Financiële begroting, paragraaf Inleiding. | ||||
Actualisering staat van investeringen (rentelasten) | ||||
Deze mutatie wordt verder toegelicht in het hoofdstuk Financiële begroting, paragraaf Inleiding. | ||||
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) | -58 | -58 | -58 | -58 |
Vanaf 2019 heeft de GGD een tekort op de begroting voor de Openbare Geestelijke Gezondheidsdienst. | ||||
Hervormingsagenda Jeugdzorg | -1.255 | -1.157 | -797 | |
Het Rijk en de VNG werken op dit moment aan de Hervormingsagenda jeugdzorg. Deze zal naar verwachting dit najaar worden afgerond. Dit heeft gevolgen voor de meerjarenbegroting van gemeenten. Om op deze ontwikkelingen te kunnen anticiperen zijn er een aantal aanvullende afspraken gemaakt ten aanzien van de te verwachten ruimte in de gemeentelijke begroting aanvullend op de meicirculaire. Deze mutaties betreffen een verhoging van de uitkering gemeentefonds (programma Bestuurlijke vernieuwing) en de zorgbudgetten (programma Zorgzame gemeente). | ||||
Reserves | 426 | |||
Onttrekking reserve BUIG | 426 | |||
In de kadernota 2023 hebben we een incidenteel nadelig effect meegenomen met betrekking tot de uitkeringen van € 426.000 in 2023 ten laste van het gemeentelijk resultaat. Dit nadeel werd veroorzaakt door een nadelige bijstelling in de te verwachte ontvangsten vanuit het Rijk conform de voorlopige uitkering 2022. Nu blijkt dat er nog voldoende ruimte zit in de reserve BUIG, waardoor dit nadelige effect kan worden terug gedraaid. | ||||
Saldo van baten en lasten | -79.531 | -78.464 | -78.182 | -77.755 |
