Onroerende zaakbelastingen
De onroerende zaakbelasting (OZB) is gebaseerd op de waarde van een onroerende zaak. Die waarde stellen we jaarlijks vast met een waarde onroerende zaken (WOZ)-beschikking. In 2023 hanteren we hiervoor de waarde-peildatum van 1 januari 2022. We ramen de opbrengst aan OZB in 2023 inclusief de voorgestelde 3,3 % verhoging op € 15.272.000. Sinds 2009 stellen we de tarieven van de onroerende zaak belastingen vast op een percentage van de WOZ-waarde. Omdat de taxatiewaarden nu (juli 2022) nog niet bekend zijn, kunnen de tarieven voor 2023 nog niet berekend worden (n.n.b).
Soort | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
|---|---|---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,1336% | 0,1288% | 0,1197% | nnb |
Eigenaren niet-woningen | 0,3712% | 0,3784% | 0,3764% | nnb |
Gebruikers niet-woningen | 0,3232% | 0,3298% | 0,3281% | nnb |
Afvalstoffenheffing
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) verzorgt namens de gemeente Den Helder de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval. Dit is voor de gemeenten een verplichte taak op grond van de milieuwetgeving.
De afvalstoffenheffing gebruiken we om de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval te dekken. De gemeentelijke afvalstoffenheffing wordt voor een groot deel bepaald door het tarief uit de dienstverlening overeenkomst (DVO) met de HVC.
Andere kostencomponenten van de afvalstoffenheffing zijn:
- 30% kosten schone straat (o.a. kosten van legen en schoonhouden van openbare afvalbakken, vegen en borstelen, handhaving),
- Overige diensten afval
- Inzet eigen gemeentelijke dienst
- Kosten van invordering en verhaal
- Kwijtscheldingen,
- BTW
- Afvalstoffenbelasting
De tarieven stijgen met ruim 4%. Dit komt vooral door de stijgende kosten voor inzameling en verwerking van afvalstromen. Ook de toerekening vanuit schone straat stijgt als gevolg van toenemende kosten voor het vegen en borstelen en areaaluitbreiding.
De afvalstoffenheffing is de enige heffing waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd. De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing is geraamd op € 11.650.000 en daarmee 100% kostendekkend.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
7.3 Afval | 8.784 |
2.1 Verkeer en vervoer | 592 |
6.3 Inkomensregelingen | 713 |
Belastingen overig | 212 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
7.3 Afval | -433 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | - |
- BTW | 1.783 |
Totale lasten taakveld(en) | 11.651 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -11.650 |
Totale dekking | -11.650 |
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
Als gemeente geven wij geld uit voor onderhoud, beheer en het verbeteren en vervangen van de riolering en voorzieningen die daarbij horen. Deze kosten worden gedekt uit de rioolheffing die onze bewoners en bedrijven betalen. In 2022 wordt een Gezamenlijk gemeentelijk rioleringsplan Noordkop 2023 tot en met 2026 vastgesteld. De rioolheffing voor Den Helder wordt in 2023 gelijk gehouden aan de voorgaande periode en gesteld op € 130. Bij de berekening van de kostendekking is rekening gehouden met de richtlijnen uit het Besluit begroting en verantwoording (BBV).
Verder wordt in de berekening van het tarief rekening gehouden met de aan de riolering gerelateerde kosten, zoals straatreiniging, kolkenzuigen, perceptiekosten (kosten van aanslagoplegging en inning), overhead en btw. Het tarief van € 130 is voor 2023 100% kostendekkend. De verwachte stand van de voorziening riolering bedraagt per 1-1-2023 € 3,1 miljoen.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
7.2 Riool | 3.087 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
7.2 Riool | -142 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 321 |
- BTW | 442 |
Totale lasten taakveld(en) | 3.708 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -4.020 |
Toevoeging aan voorziening riolering | 312 |
Totale dekking | -3.708 |
Dekkingspercentage | 100% |
Forensenbelasting
De gemeente heft forensenbelasting van personen die niet in de gemeente staan ingeschreven en wel beschikken over een gemeubileerde woning in de gemeente.
De tarieven zijn afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning.
We ramen de opbrengst forensenbelasting voor 2023, inclusief de 3.3 % verhoging, op € 784.600. Bij deze prognose is geen rekening gehouden met de eventuele gevolgen van de coronacrisis.
De belasting bij een WOZ-waarde van: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
|---|---|---|---|---|
minder dan € 30.000 | € 380,20 | € 389,95 | vervallen | n.v.t. |
€ 30.000 maar minder dan € 50.000 | € 720,70 | € 737,30 | € 749,10 | € 773,80 |
€ 50.000 maar minder dan € 75.000 | € 793,15 | € 832,45 | € 845,75 | € 873,65 |
€ 75.000 maar minder dan € 100.000 | € 851,90 | € 871,50 | € 885,45 | € 914,65 |
€ 100.000 maar minder dan € 125.000 | € 894,20 | € 914,75 | € 929,40 | € 960,05 |
€ 125.000 maar minder dan € 160.000 | € 938,70 | € 960,30 | € 997,65 | € 1.007,85 |
€ 160.000 en meer | € 974,05 | € 996,45 | € 1.012,40 | € 1.045,80 |
Toeristenbelasting
De gemeente heft toeristenbelasting voor het verblijf met overnachting door personen die niet in de gemeente staan ingeschreven. De verhuurder van de accommodatie is belastingplichtig.
De prognose voor de opbrengst voor 2023 is inclusief de 3,3 % indexering € 776.000. Aangezien het op dit moment nog onduidelijk is wat de financiële gevolgen voor 2022 zijn is deze prognose voor 2023 gebaseerd op de aanname dat de geraamde opbrengsten voor 2022 gerealiseerd worden.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Tarieven per persoon per nacht | € 1,35 | € 1,38 | € 1,40 | € 1,45 |
Bouwleges
Bouwleges zijn leges die worden geheven op grond van aanvragen in het kader van de Omgevingswet (bouw, sloop, wijziging gebruik etc.). Wij ramen de opbrengst voor 2023 op € 1.228.000,-. Daarnaast moet rekening gehouden worden met verstrekte kortingen wegens duurzaamheidsmaatregelen die gecompenseerd worden vanuit het budget voor energie bezuinigende en duurzame maatregelen.
Nieuwe Omgevingswet
De Omgevingswet zal vrijwel zeker per 1 januari 2023 in werking gaat treden. Het principe van legesheffing zal niet veranderen. Ook de wettelijke grondslag voor het heffen van leges verandert niet. Toch veranderen bepaalde zaken wel:
- De bouwtechnische en de ruimtelijke omgevingsvergunning worden gesplitst.
- Er zijn nieuwe activiteiten toegestaan om leges over te heffen (‘milieuvergunningen’).
- Er vervallen activiteiten waar de gemeente nu leges voor heft (de bouwtechnische toets voor minder complexe bouwwerken ('gevolgklasse 1') onder de Wet Kwaliteitsborging onder het bouwen (Wkb)).
- De gemeentelijke kosten, waarover leges berekend worden, veranderen afhankelijk van de keuzes die de gemeente maakt in het lokale omgevingsplan
- De gemeentelijke kosten verschuiven soms van werkzaamheden waar leges voor geheven mogen worden, naar andere werkzaamheden, of andersom.
- Omgevingsvergunningen worden meer integraal, waardoor er meerdere overheden betrokken zijn.
- Planactiviteiten worden minder complex (of juist complexer), met mogelijk effect voor kostenverrekening.
Uit de beoordeling van de effecten voor de gemeente en de kosten die kunnen worden toegerekend is naar voren gekomen dat mede gezien de toegenomen hoeveelheid vergunningen er meer medewerkers nodig zijn om de vergunningen te verstrekken binnen de daarvoor vastgestelde termijnen en dat de kosten daarvan verrekend kunnen worden in de tarieven. In het nu opgenomen bedrag is gerekend met een lichte tariefstijging als gevolg hiervan.
Berekening kostendekkendheid bouwleges | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
8.3 Wonen en bouwen | 859 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
8.3 Wonen en bouwen | 0 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 369 |
Totale lasten taakveld(en) | 1.228 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -1.228 |
Totale dekking | -1.228 |
Dekkingspercentage | 100% |
Overige leges
De gemeente heft leges voor verschillende producten en diensten die we verstrekken. We doen dit op grond van artikel 229 van de Gemeentewet en op grond van de legesverordening.
Door een wijziging van de Paspoortwet in 2014 is de geldigheidstermijn van een paspoort en Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen boven de 18 jaar verlengd van 5 jaar naar 10 jaar. Hierdoor is vanaf 2019 het aantal paspoortaanvragen van deze producten gehalveerd. Dit heeft ook gevolgen voor de opbrengst van de gemeenteleges op deze producten voor de begroting 2023. Ook de inkomsten uit leges voor uittreksels en akten burgerlijke stand lopen jaarlijks terug omdat (overheids)instanties de gegevens zelf via het BRP-netwerk kunnen raadplegen en de burger dit niet meer hoeft te bewijzen via een papieren document. Vermindering van administratieve lasten door meervoudig gebruik van enkelvoudige opslag van persoonsgegevens in de basisregistratie personen.
We ramen de opbrengst aan diverse leges, inclusief de voorgestelde 3.3 % indexering in 2023 op:
- Leges Burgerzaken € 919.000
- Leges overige rechten € 128.000
Berekening kostendekkendheid overige leges | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
0.2 Burgerzaken | 2.450 |
1.2 Openbare orden en veiligheid | 2.294 |
2.1 Verkeer en vervoer | 8.413 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
2.1 Verkeer en vervoer | -428 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 1.955 |
Totale lasten taakveld(en) | 14.684 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -1.047 |
Totale dekking | -1.047 |
Dekkingspercentage | 7% |
Lijkbezorgingsrechten
Deze heffing is een vergoeding voor diensten van de gemeente. Er zijn meerdere tarieven voor het begraven en de huur van graven en urnen nissen. De opbrengst 2023, inclusief de voorgestelde verhoging met 3.3 %, ramen we op € 268.000. De laatste jaren daalt het aantal begrafenissen en neemt het aantal crematies toe. Ook neemt het aantal lijkbezorgingen op kosten van de gemeente jaarlijks toe. De verwachting is dat dit in 2023 ook nog door zal gaan en is daardoor samen met de structurele afname van het aantal grafverlengingen mede een oorzaak van de teruglopende inkomsten lijkbezorgingsrechten de laatste jaren.
Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
7.5 Begraafplaatsen | 542 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
7.5 Begraafplaatsen | -2 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 118 |
Totale lasten taakveld(en) | 658 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -268 |
Totale dekking | -268 |
Dekkingspercentage | 41% |
Precariobelasting
Precariobelasting is een vergoeding voor voorwerpen van derden die onder, op, of boven gemeentegrond staan. We ramen de fiscale opbrengst in 2023, inclusief de voorgestelde verhoging van 3.3 % op € 44.000.
Opbrengst belastingen | rekening | begroting | begroting |
|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht | -10.797 | -11.135 | -11.650 |
OZB eigenaren woningen | -6.653 | -11.172 | -7.087 |
OZB eigenaren niet-woningen | -4.513 | 0 | -4.569 |
Rioolhefffing | -4.065 | -3.936 | -4.020 |
OZB gebruikers niet-woningen | -3.618 | -3.473 | -3.617 |
Leges Omgevingsvergunningenj | -1.700 | -1.370 | -1.228 |
Leges burgerzaken | -708 | -890 | -919 |
Forensenbelasting | -710 | -760 | -785 |
Toeristenbelasting | -980 | -751 | -776 |
Lijkbezorgingsrechten | -281 | -368 | -268 |
Overige rechten en leges | -140 | -205 | -211 |
Precariobelasting | -16 | -44 | -44 |
Totaal | -34.180 | -34.104 | -35.174 |
